2010.05.09.
10:03

Írta: Szekuriti Blogger.

147. A Google mindent tud rólam

Az évek során elég sok dolgot használtam/használok a neten, ezek jó nagy részét a Google irányítja, fejleszti, birtokolja. A mai napon egész véletlenül megnéztem a Dashboardomat, vagyis az egyfajta műveletközpontomat, összesítésemet, itt minden Google szolgáltatásom fel van sorolva, s a felhasználóm által össze vannak kötve.

Ez az összeköttetés nagyon kényelmes, mivel be vagyok jelentkezve a Gmail fiókomba szinte éjjel-nappal, így ha YouTube-ra pillantok, oda az e-mailem felhasználója van beléptetve, megnézem a blog statisztikáit ugyancsak belépés nélkül, végül a FeedBurner jelzi, hányan iratkoztak fel a napi frissítésre.

Ez így oké, a fene sem akar folyton belépegetni, meg jelszót gépelni, de mint azt hamarosan láthatjuk, a Google így mindent tud rólam, s talán ha megvenné a Facebook-ot, vagy lenne hasonló népszerű webkettes közössége, akkor a lista alján fel lenne sorolva a cipőméretem, a magasságom és az is, hogy melyik barátom melyik gyermekkori képét néztem meg legutoljára. A tudás hatalom, mi pedig ingyen adjuk ezeket, a Google lassan tényleg mindent tud.

Igen, tudom, hogy bármikor meg lehet változtatni az adataimat hamisra, vagy nem kellene összakapcsolni a szolgáltatásokat egy felhasználó alá - az emberek 99,99%-a mégis ezt teszi kényelmi okokból. A lapozás után jöhetnek a szolgáltatások:

1. Google számlainformációk

Az általános beállítások és információk.

Ezek a fő adatok. A név és a hozzátartozó fő e-mailcím. Ha van visszaállítási e-mail beállítva, akkor az is látszik. Mint látható, nálam ha valamilyen okból feltörnék a Gmail accomat, Freemail-lel még mindig be tudnék jutni, s elkezdeni a helyreállítást. 

 

2. Google Alerts

A Google riasztási szolgáltatása.

A Google azt is tudja, ha valamilyen okból figyelni szeretném a neten engem érdeklő dolgokat. Tehát ha engem érdekelne minden a neten megjelent Gipsz Jakabbal kapcsolatos információ, akkor beállítok egy riasztást erre a névre, és amint lesz egy internetoldal, ahol ez a név megjelenik, és a Google feldolgozza (gyakorlatilag kereshető lesz a Google keresőben), akkor jön az e-mail nekem a linkkel. Ezzel már tudjuk, hogy én valamiért érdekelt vagyok a Gipsz Jakabbal kapcsolatos információkban. 

 

3. Google Analytics

A Google statisztikai szolgáltatása.

A Google 1 weboldalam (Szekuriti Blog) forgalmát figyeli rendszeresen. A nevem mellé tehát megvan a weboldalam címe is, s köszönhetően az Analytics részletességének megtudható az is, hogy honnan, milyen felbontással, operációs rendszerrel, melyik körzetből, IP-címmel nézte meg az oldalam, sőt az, hogy ki tér vissza rendszeresen. Most mielőtt valaki megrémülne attól, hogy a Szekuriti Blog mindent rögzít, annak elmondom, hogy az IP címeket természetesen csak a rendőrségnek, nemzetbiztonságiaknak adják ki, nekem nem (pontosabban a tulajdonosát nem), ráadásul minden statisztikai szoftver képes erre az azonosításra. Én is akár, pusztán egy lekérdezéssel megkérdezhető a látogató gépe, hogy ki is ő (a válasz: én az xxx.xxx.xxx.xxx IP cím vagyok).

 

4. Google Calendar

A Google naptára.

Ez a szolgáltatás arra jó, hogy előre beállíthassunk magunknak időpontokat, találkozókat, évfordulókat, stb. majd ezek bekövetkezte előtt a Google SMS-t, vagy e-mailt küld nekünk. Mint látható, a kép készültekor nekem február 8-ra volt beállítva a legutóbbi időpont (egy születésnap), aki gyakrabban használja, az elárulja, hogy pl. mikor találkozott az egyik-másik ügyfelével, mi volt a napi programja, merre járt, stb..

 

5. Kapcsolatok

A Google gyűjti a kapcsolatainkat (kontaktjainkat is)

Mint látható, nekem jelenleg 525 ilyen kapcsolatom van, ami érdekes, hogy ebből 4-et vittem fel saját kezűleg, a többit a Google úgy jegyezte meg, hogy valamikor írtam egy e-mailt valakinek, így bekerült a kapcsolataim közé. Ráadásul számon van tartva az is, hogy kikkel kerülök kapcsolatba a leggyakrabban.

 

6. Google Docs

A Google dokumentumkezelő szolgáltatása.

Ugye ez a szolgáltatás arra való, hogy dokumentumainkat egyrészt interneten közzétegyük, és megosszuk másokkal, másrészt eltárolhatjuk mindenféle hardverhiba, véletlen törlés esetére biztonsági mentésként.

A Google most tudja rólam, hogy 3 dokumentum van jelenleg a tárhelyemen, és a kukában is figyel még 8 régi előadásvázlat.

 

7. Gmail

A Googe zászlóshajója, a levelezőrendszer.

Gondolom a Gmailt nem kell bemutatnom, érdekes talán, hogy itt is statisztikát gyűjt a Google, ki küldött nekem legtöbbször levelet, hány levelem van, mi van piszkozatnak jelölve .. érdekesség, hogy a Google algoritmusokal és robotokkal folyamatosan figyeli a leveleinket, ezek elemzése után jeleníti meg a Gmail szélén is látható, személyünkre szabott hirdetést. Ugye ez azt jelenti, hogy ha levelezésünkből kiderül, hogy orvos vagyok, akkor inkább ilyen hirdetést szór, ha meg az, hogy DVD-t árulok feketén, akkor az olcsó DVD ajánlatok jönnek.

 

8. Google Video

A Google Video szolgáltatása, amióta megvette a YouTube-ot, nem lehet feltölteni rá, a régi videók elérhetőek. Elvileg majd megszűnik, a feltöltött videók valahogyan átkerülnek a YouTube-ra (?), bár ennek megoldása, menete még nem tisztázott.

 
   

 

9. iGoogle

A személyre szabott Google.

Ezzel a szolgáltatással elérhetjük, hogy pl. a Google.hu címet begépelve, ne csak a kereső jöjjön be, hanem a személyre szabható Google oldalunk, ide feltehetünk blogokat figyelő RSS szolgáltatásokat, híreket, stb .. nálam éppen az Index újdonságai meg pár blog legújabb bejegyzései jelennek meg, a Google pedig már tudja, melyik oldalakat, blogokat követem figyelemmel. Ha ez éppen a náciblog, akkor erős a gyanú, hogy náci vagyok, ha meg a zsidóhírek, akkor meg pont nem (na jó, kicsit sarkítottam :)

 

10. Picasa Web

A Google képalbumai.

Természetesen képeinket is kezelhetjük a Nagy Testvér segítségével, látható, hogy nekem 2190 képem van fent, ebből egyik sem nyilvános (igen, ezt is biztonsági mentésként használom).

Már a kedvenc képeimet is kiadtam a kezeim közül. Ez most nem biztos, hogy annyira fontos, azonban már lehetőség van arra, hogy egy mesterséges intelligenciával felvértezett program átnézegesse a képeimet, s ha a képfelismerő része rájön, hogy a képeim nagy részén mondjuk szerepel a Nike pipája, akkor egy csomó Nike reklámot kaphatok, s valószínűleg meg is veszem a képeim alapján.

 

11. Google Reader

RSS-feed figyelő szolgáltatás.

Igazából ez is hasonló a iGoogle-höz, pontosabban abba is integrálva van egy RSS figyelő rész. A Readerrel kedvenc blogjaink és oldalaink újdonságait követhetjük, ha azok RSS-ben megosztják ezt velünk.

 

12. SearchWiki

Ha rákeresünk a Google-ben valamire, akkor lehetőségünk van arra, hogy a találatokhoz hozzászóljunk, vagy eltávolítsuk azokat a listáról, ha véleményünk szerint hülyeséget tartalmaz. Ezzel jobb lesz a keresés, hiszen ha sokan eltávolítanak egy-egy oldalt, akkor a Google azt nem adja majd ki találatként a keresésre.

Mint látható, én 2 találathoz szóltam eddig hozz, és a keresések közben 3 találatot megjelöltem, mint nagyon hasznos forrást, és 50 találatot eltávolítottam, mint abszolút nem a kereséshez köthető dolgot.

 

13. Google Sites

Pár kattintással weboldalt hozhatunk létre magunknak, persze elég kezdetlegeset, de a célnak gyakran ez is megfelel.

Mikor is hasznos ez? Egy életszerű példa: vízvezetékszerelő vagyok, szeretnék egy weboldalt, amelyen fenn van a nevem, a telefonszámom, meg hogy mikor és mit vállalok. Ha ráadásul meg is hirdetném a Google-lel, akkor a hirdetésre kattintva bejöhet ez az oldal. Ennyi.

 

14. Google Talk

A Google csevegőszolgáltatása.

A Google Talk hasonló az MSN-hez abban a tekintetben, hogy azonnali üzeneteket válthatunk egymással. A Google-ben ez alapértelmezésben be van kapcsolva a Gmailünkben is, jobb oldalt láthatóak akontaktok, akikre rákattintva indulhat a cset.

Fontos, hogy a beszélgetésünket a Google elmenti, később is olvashatjuk, s megint csak reklám-elemzési céllal bizonyára a Google is átböngészi a robotjaival.

 

15. Web History

És ugye a másik záslóshajó, a webkereső.

A Google keresőjét szerintem mindenki használja, én például legutoljára a Lamborghini Diablo nevű autóra kerestem rá, hogy megmutassam a barátnőmnek, hogy is néz ki. A Google tehát tudja, hogy mire szoktunk rákeresni, mi érdekel minket.

 

16. Webmaster Tools

A Google weboldal tulajdonosoknak felálított támogatása.

A Webmaster Tools nem az átlagembereknek készült, a weboldalunkhoz köthető dolgokat állíthatjuk be itt, de ugyanitt jelezhetjük azt is, ha éppen a Google tiltólistára tette az oldalunk, és nem értünk vele egyet.

 

17. YouTube

És a harmadik zászlóshajó, a YouTube.

A YouTube-ot mindenki ismeri, de érdemes megnéznünk a Google mit is gyűjt itt rólunk: itt vannak a kedvenc videóink, a feltöltöttjeink, melyiket néztük meg a legtöbbször, melyik felhasználó videóira iratkoztunk fel, milyen üzeneteket kaptunk, összesen hány videót néztünk meg, s milyen irányultságúak, témájúak ezek..

Nos, a fenti példából látható, hogy összekapcsolva a Google szolgáltatásainkat, a Google szinte mindent megtud rólunk. A háttérben meg dúl a harc, s ha a Google véletlenül megszerezné a Twittert, akkor tudhatná, hogy az apró üzeneteinkből hogyan telik a napunk, a Facebook elestével a kapcsolati hálónk is bekerülne (ennek nagy része már úgyis megvan a kontaktjainkkal).

Aztán nem beszéltem még jó pár Google szolgáltatásról, mint pl. a Feedburner, melynek segítségével a bejegyzések megjelenésekor kikerülő hírlevél kiküldésre kerül, a Google Groups, mely segítségével munkacsoportokat alakíthatok az ismerőseimmel, az Adsense és az AdWords, melyekkel a hirdetések intézhetők... és így tovább.

Szolgáltatás meg még lesz új, hiszen ha egy érdekes technológia kerül elő valahonnan, a Google lecsap rá, és végtelen pénzeszközeivel felvásárolja és beolvasztja egyből.

(egy e-mailben jelezzük, ha új poszt jelenik meg, ide kattintva lehet bővebben olvasni a feliratkozás menetéről)

6 komment · 1 trackback

Címkék: google biztonság

A bejegyzés trackback címe:

https://szekuriti.blog.hu/api/trackback/id/tr521903014

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Google-uralom... 2010.05.10. 15:20:04

Érdekes dolog ez a Google-ellenesség, ami mostanában ütötte fel a fejét. Az alapszituáció, hogy a Google elolvassa az emailed (gMail), megjegyzi, mit kerestél (kereső), kérés nélkül kitol mindent mindenki arcába (gBuzz), és ez milyen dolog. Szerintem t...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piku7 2010.05.09. 15:13:09

Tényleg, most hogy ezt olvasom, tényleg mindendt tudhat a google rólunk!
Jó cikk ;)

eml 2010.05.10. 02:32:45

És ezt törvényesen tudja.

Mi mindent lehet akkor törvénytelenül megtudni valakiről.

Esetleg a bűnüldöző/nemzetbiztonsági szervek mi mindent tudhatnak meg rólunk.

Szép munka ez az írás.

rozsdafarku 2010.05.10. 06:33:52

Szép munka ez az írás.Az utóbbi időben máshol is gyakran felmerül ez a kérdés.A magam részéről úgy vagyok vele, hogy ha használom, akkor azt is tudomásul veszem, hogy ezzel bizonyos fokig "láthatóvá" válok.És akkor mi van.Az utcán is látható vagyok, a szomszéd tudja, hogy tőlem kell elkérni a hosszú-létrát, a trafikos, hogy mit szívok, stb.
Az meg külön jó, ha vhol azt is látják, ha pl. drogot árulok /keresek/, fegyvert, stb. ált. rosszban sántikálok.Féljen, akinek van rá oka.
Különben meg azt hiszem, hogy a mi kis családunknak kicsit sikerül félrevezetni a Nagy Testvért.Három generáció használja a gépet, szinte 24 órában.Szerteágazó érdeklődés, kapcsolatrendszer.Ha ezt közös nevezőre hozzák!:D

total eclipse (törölt) 2010.05.10. 22:14:20

ezért nem kell mindent megadni a Google-nek...:) én ezek közül a levelezést és a picasa-t használom (utóbbit csak használtam)
valahogy jobban szerettem azt a világot (nem volt olyan régen), amikor még nem tudta a fél világ a személyes adataimat, nem csak interneten tartottam kapcsolatot másokkal, és nem éreztem kevesebbnek magam attól, hogy nem vagyok tagja közösségi oldalaknak...:)

total eclipse (törölt) 2010.05.10. 22:15:04

ja, és a növényeket cserépben nevelem, nem a fészbúúk-on...
süti beállítások módosítása